Werknemers: Geen zwakste schakel maar eerste schakel!

09 februari 2017

Het belang van personen

Social engineering en mailkanalen zijn geliefkoosde paden die aanvallers bewandelen in het kader van gerichte aanvallen op personen. Er is een verschuiving aan de gang van het misbruik van zwakheden in producten en systemen naar het misbruik van gestolen/verloren legitieme gebruikersgegevens, zodat het misbruik door het bonafide gebruik wordt gecamoufleerd. Daarbij wordt ook gewezen op de beperkingen van ‘biometrie’ als wachtwoord-vervanging, want die info kan niet worden gewijzigd, wat een probleem vormt bij diefstal of verlies van die data.

Het is van het grootste belang werknemers bewust te maken van het veilig omgaan met data, en om oog te hebben voor vreemde of afwijkende activiteiten of verzoeken. Werknemers vormen zo niet meer de zwakste schakel, maar worden de eerste schakel in een totaaloplossing, complementair met securityproducten en processen, als onderdeel van een ‘human firewall’. Iedereen in een bedrijf moet doordrongen zijn van de vitale noodzaak om data te beschermen.

Voor beveiligingsproducten dient zich ook nog een nieuwe uitdaging aan, nu malware steeds vaker het gedrag van een persoon imiteert gebruik makend van leerprocessen, wat eens te meer de detectie bemoeilijkt.

In het seminarieprogramma belicht David Daems hoe security dan ook een ‘business’ probleem is, en geen technologie probleem.

 

MyExpo

Login voor uw persoonlijke MyExpo omgeving

E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord vergeten?

Infosecurity wordt mede mogelijk gemaakt door:        

Computable.be