Artikel 8 juni 2021

Apps hebben ciam nodig, maar wat is het precies?

Nagenoeg elk bedrijf is tegenwoordig op een of andere manier een softwarebedrijf. Vooral door de pandemie is het aantal maatwerktoepassingen voor eindgebruikers enorm toegenomen. Veel horecaondernemers gingen op bepaalde momenten over op take-away. Winkels mochten tot voor kort alleen klanten ontvangen met afsprakensysteem. En de reissector ziet de boekingen weer aanzwellen.

In alle sectoren is zo het online-aspect voorop komen te staan, waarbij een soepele klantervaring cruciaal is. Daarbij komt dat bijna alle huidige applicaties (83 procent) vereisen dat klanten zich op de een of andere manier authentiseren om toegang te krijgen.

Customer identity and access management (ciam) is daarbij een subset van identiteitsbeheer die betrekking heeft op wie iemand is en welke toegang hij of zij heeft. Ciam-oplossingen van toonaangevende leveranciers zijn veilig en vertrouwd, en zijn inzetbaar om toegang te bieden tot digitale services en om gegevens voor gebruikers te beveiligen.

Maar het lijkt alsof ciam een probleem heeft met zijn naam. Ondanks de massale overstap naar online is de perceptie van ciam nog steeds dat het om niet méér gaat dan een login-box. Hierdoor lopen bedrijven omzet en vertrouwensvoordelen mis die ciam kan leveren.

Lees het volledige artikel op computable.nl

Ook interessant