Artikel 5 maart 2021

Bots en e-commerce zijn geen goede combinatie

Het is geen verrassing dat e-commerce sinds de start van de pandemie volop in de belangstelling staat. Door lockdowns en bezorgdheid over de veiligheid van de fysieke winkels sloegen consumenten massaal aan het online-winkelen – om daar ook online-fraudeurs te ontmoeten.

In Nederland groeiden de online-consumentenbestedingen in het derde kwartaal van 2020 met vier procent naar € 5,7 miljard. Net als in de eerste twee kwartalen van 2020 was deze stijging volledig toe te schrijven aan de groei van de online-bestedingen en het online aankopen van producten (respectievelijk +36 en +34 procent). Het ging met name om de categorieën Home & Living (+106), Food/Nearfood (+61) en Sport & Recreatie (+51). Binnen deze verdubbelde de online-penetratie , wat betekent dat er veel meer Nederlanders binnen deze categorieën online zijn gaan kopen. In totaal kwamen er in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ongeveer 760.000 nieuwe e-shoppers bij, een groei van zeven procent.  

Om de stelregel van Peter ‘Spiderman’ Parker aan te halen: ‘Grote kracht komt met grote verantwoordelijkheid’. Dat geldt ook voor retailers die online actief zijn. De sterke toename van e-commerce bracht ook een sterke groei van online-fraudeurs. Tegen deze achtergrond, en naarmate meer consumenten de digitale wereld betreden, worstelen veel retailers met twee dilemma’s: hoe boeiende e-commerceopties te bieden zonder zichzelf bloot te stellen aan aanvallen en hoe te investeren in solide fraudepreventietools die geen onnodige frictie aan het bestelproces toevoegen? 

Lees het volledige artikel op computable.nl

Ook interessant