Artikel 16 maart 2021

Een uitnodiging van Clubhouse? Weet je het wel zeker?

Een maand geleden probeerde ik te ontdekken of Clubhouse één van mijn volgende sociale-mediakanalen zou kunnen zijn. Van dit 'audio-only'-platform, waar je discussies voert over specifieke onderwerpen met een live-publiek, is alleen lid te worden via een ‘exclusieve’ uitnodiging. Een vriend van mij nodigde me uit, dus ik deed mee. Maar of ik nou blij werd van mijn nieuwe Clubhouse-account?

Gezien Facebook, Instagram, Twitter en TikTok de markt stevig in handen lijken te hebben, zijn de meeste nieuwe sociale-mediaplatforms gedoemd te mislukken. Toch is het Clubhouse wel gelukt om veel fans aan zich te binden door slimme marketing. Dit doen ze door een gevoel van schaarste op te wekken, waardoor leden het idee hebben dat ze bij iets ‘exclusiefs’ horen. Dit ‘premium’-gevoel geven mensen haast om een account aan te maken. En als je eenmaal binnen bent en gebruikmaakt van dit exclusieve medium, dan wil je toch niet bezig zijn met het privacy-beleid of andere juridische zaken? Het is immers veel eenvoudiger om door het installatieproces te bladeren en snel door te klikken bij de mededeling: ‘Give permission to your contacts’.

Lees het volledige artikel op computable.nl

Ook interessant