Artikel 19 april 2021

Insurtech: vriend of vijand?

Door de inzet van nieuwe technologieën en nieuwe databronnen verandert het landschap in de verzekeringssector snel. Die innovaties zijn onmisbaar voor verzekeraars om hun aanbod te verbeteren, processen te optimaliseren en kosten te verlagen. Maar daar wringt de schoen. De gevestigde partijen zijn hier allemaal wel heel erg druk mee, maar de echte klantgerichte innovatie blijft nog uit. Intussen staan de zogenaamde insurtechs, de opkomende nieuwe spelers, te trappelen om stukjes (of stukken) van de markt over te nemen.

Op 11 maart maakte de Digital Insurance Agenda (DIA) hun top 100 met insurtechs bekend. Er staan maar liefst tien partijen met Nederlandse roots in deze lijst. Als je alleen al naar deze tien bedrijven kijkt, dan snap je dat deze insurtechs in iedere vezel van de verzekeringsmarkt kruipen. Dat gaat van het aanbieden van nieuwe geneeskundige analyse-technologieën tot het geautomatiseerd inschatten van fraude-risico’s en het leveren van technologie om klanten via co-browsing en video-chat te ondersteunen. En dat zijn nog maar een paar voorbeelden. Insurtechs woelen dus het traditionele verzekeringslandschap om en leveren nieuwe, innovatieve en vooral digitale oplossingen die de beleving van de klant grondig verbeteren en die de manier waarop verzekeringen worden aangeboden fundamenteel veranderen. En en passant ook nog eens kosten besparen.

Lees het volledige artikel op computable.nl

Ook interessant