Nieuws
25 maart 2015

‘Forward to basics met Internet of Things’

De digitale generatie is opgegroeid met de nieuwste technologieën die hen niet alleen meer tijd biedt, maar ook stress vermindert. Toch wil de digitale generatie af en toe ook ontsnappen aan deze digitale wereld, zegt Herman Konings, trendwatcher, tijdens zijn Keynote op Infosecurity.be.

De digitale generatie is opgegroeid met de nieuwste technologieën die hen niet alleen meer tijd biedt, maar ook stress vermindert. Toch wil de digitale generatie af en toe ook ontsnappen aan deze digitale wereld, zegt Herman Konings, trendwatcher, tijdens zijn Keynote op Infosecurity.be.

Met zijn uitspraak bedoelt hij niet dat men nu ‘back to basics’ moet, maar juist, zoals hij het noemt, ‘forward to basics’. Door middel van technologie kan je dit volgens hem bereiken, maar dan moet er bij deze strategie wel gedacht worden aan een aantal punten.

Cathedral thinking

Ten eerste is het belangrijk om op zoek te gaan naar lange termijn oplossingen met technologie, meent Konings. ‘Je moet met de oplossing niet één jaar vooruit kunnen, maar 40 jaren: dat is cathedral thinking.’ Als voorbeeld noemt hij de ARA-smartphone, waarbij gebruikers de functie van de smartphone zelf kunnen kiezen en verwisselen. Gaat er een onderdeel kapot, zoals de camera of zelfs het scherm, dan kunnen die per onderdeel vervangen worden.

Babyboomers

‘Let daarnaast op de generatie waar je je op focust’, adviseert de trendwatcher. Besef u dat het de babyboomers (leeftijd: 50-75) zijn die het geld hebben en dit uitgeven. Verschillende bedrijven zoals Apple en BMW hebben het slim aangepakt door een product op deze generatie te richten, meent hij. ‘Apple zorgde ervoor dat U2, een band die veel babyboomers aanspreekt, gratis muziek op hun producten plaatste en BMW ontwikkelt auto’s die eigenschappen hebben die deze generatie aanspreekt.’

‘Shortcut Economy’

Gebruikers willen oplossingen die situaties vergemakkelijken, die stress wegnemen en die ervoor zorgen dat deze gebruikers meer tijd overhouden. Voorbeelden van technologieën die deze ‘shortcut’ verzorgen, zijn Uber en de zelfrijdende auto, zegt Konings. ‘Nu gaat dat banen kosten, met een zelfrijdende auto zijn er namelijk geen chauffeurs meer nodig. Maar dit hoort nu eenmaal bij de evolutie die wij doormaken. Denk bijvoorbeeld aan de middeleeuwen waar banen verdwenen van de waterdragers en lantaarnopstekers die hun baan verloren door de komst van riolering en elektriciteit.’

Intuïtieve technologie

Wat ook steeds meer een trend wordt is volgens Konings zogenaamde intuïtieve technologie, oftewel technologie die voor zichzelf denkt. ‘Daarbij geldt de 0-1-2-3 regel. De 0 staat voor het feit dat er voor deze technologie geen handboek voor de gebruiker nodig is. Er is daarnaast één knop om de technologie meer op te starten. Ook is het belangrijk dat er telkens niet meer dan twee keuzes of opties worden gegeven voor de gebruiker. De gebruiker wordt dan bijvoorbeeld gevraagd of hij liever naar de zee of naar de bergen op vakantie gaat, op basis van zijn antwoord worden er dan weer twee opties gegeven die uiteindelijk weer tot een specifieker antwoord moeten leiden. Ten slotte staat de drie voor het aantal seconden die maximaal nodig moeten zijn om een probleem met de technologie op te lossen.'

Konings besluit zijn keynote met de opmerking dat de fysieke omgeving weer belangrijker wordt dan het een poos is geweest. Tegelijkertijd zal de digitale wereld ook niet verdwijnen. ‘Phygital, de combinatie van de fysieke locatie en de digitale wereld, wordt de toekomst’.

Het seminar van Herman Konings vond plaats tijdens Infosecurity Belgium in Brussel. U kunt dit seminar teruglezen op Infosecurity.be.


Birgit Bunt

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Top security vacatures

 
Powered by: ICTwerkt.nl
Hoofdmediapartner
Computable Belgie
Mediapartners