Nieuws
25 maart 2019

Zin en onzin van de cyberverzekering

Moeten bedrijven een verzekering afsluiten tegen cyberrisico’s en wat mogen ze daar dan van verwachten? En: wat kost dat eigenlijk? In het Computable Café kwamen Koen Druyts (van makelaar Cybercontract), Door Cooreman (van makelaar ADD), Thomas Christiaens (van verzekeraar AIG) en Lars Putteneers (van beveiliger Sophos) hierover van gedachten wisselen.

Dat meer en meer bedrijven geïnteresseerd zijn in zo’n verzekering bewijzen de cijfers die de verzekeraars hadden meegebracht. ‘Het cyberproduct van AIG werd in 2012 gelanceerd, in 2017 hadden we vierhonderd polissen in portefeuille, een jaar later waren dat er achthonderd’, zegt Thomas Christiaens. ‘Sinds 2015 is er elk jaar ongeveer een verdubbeling. Vooral kmo’s maken er gebruik van, wat niet verwonderlijk is, want België is een typisch kmo-land. In het soort kmo’s is wel geen lijn te trekken, dat gaat heel breed.’

‘In 2015 stonden we bij wijze van spreken te roepen in de woestijn’, zegt Cooreman, ‘maar vanaf 2017 is het aantal aanvragen systematisch aan het stijgen. Bij ADD krijgen we ongeveer vier aanvragen per week. Daaruit vloeit ongeveer één contract per week.’

‘Wij zijn er mee gestart rond 2015’, zegt Druyts van Cybercontract. ‘Het eerste jaar hadden we dertig polissen, nu zijn dat er zo’n driehonderd. Voor 2020 mikken we op zeshonderd. Dat blijven wel zeer bescheiden cijfers. In België hebben we ongeveer een miljoen bedrijven, we zitten dus nog niet aan 1 procent van de markt.’

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Top security vacatures

 
Powered by: ICTwerkt.nl
Hoofdmediapartner
Computable Belgie
Mediapartners