Nieuws
30 april 2020

Febelfin waarschuwt met deep fakes tegen phishing

Bankenfederatie Febelfin heeft een nieuwe sensibiliseringscampagne opgezet om het grote publiek te waarschuwen voor phishing-mails. Voor de campagne werden ‘deep fake’-video’s gemaakt van vier bekende Belgen. De noodzaak om te sensibiliseren blijft hoog, klinkt het.

Voor de nieuwe campagne werden aan Nederlandstalige kant de gezichten ‘geleend’ van Leah Thys (Marianne uit Thuis) en presentator Thomas Vanderveken. Aan Franstalige zijde waren dat ex-Miss België Julie Taton en journalist Christophe Deborsu. Het woord ‘lenen’ is op zijn plaats want de vier hebben geen moment zelf op de opnameset gestaan. Febelfin deed immers een beroep op deepfake-technologie. Daarbij worden menselijke beelden samengesteld op basis van artificiële intelligentie. De hoofden van de vier hoofdspelers werden op het lichaam van een nobele onbekende geplakt. Het resultaat is dan ook compleet nep, net zoals de vraag van een bank om je codes te delen via een link.

‘Het filmpje is zo goed gemaakt dat de mogelijkheid van twijfel nog bestaat’, zegt Leah Thys. ‘En dat is net wat waar deze campagne mensen voor wil waarschuwen: je kunt online onware dingen heel echt laten lijken. Dus als je een klein vermoeden hebt dat iets niet echt is, ga er dan vooral niet op in. Ik ben echt gedegouteerd dat criminelen ook in deze moeilijke tijden nog altijd nieuwe manieren vinden om mensen van hun centjes te beroven. Iets nemen dat van jou is, dat doe je niet.’

Fraudeurs spelen dan ook gretig in op de corona-actualiteit. Google detecteert momenteel per dag 18 miljoen phishing- en malwaremails over corona per dag. Met andere woorden: ongeveer 20 procent van alle phishing-mails zinspeelt op het virus. De tijd dat phishingberichten in een oogopslag te herkennen waren en vol taalfouten stonden, ligt ook achter ons.

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Top security vacatures

 
Powered by: ICTwerkt.nl
Hoofdmediapartner
Computable Belgie
Mediapartners